QUESTIONS AND ANSWERS

Nästa avsnitt av Glee kommer inte förrän den 7:e november så det kommer inget avsnitt ikväll :(
Var flera som påpekade detta haha, men jaa jag märkte det såååå surt!!
 
Hej! Jätte bra blogg! Jag ska själv åka som aupair till USA. Jag åker den 2 december:) 
Jag tänkte bara fråga hur mycket kostade din hälsoundersökning? På de ställen som jag har kollat på så är väldigt dyrt cirka 2000. Ha det bra!!:)
Men å vad kul! Jag har en kompis som åker då också. Checka hennes blogg här om du vill! 
Min undersökning kostade 800 kr. Då kollar de allt och man får även ta ett tuberkolostest. Vet inte om det är i storstäderna det är dyrare kanske? För så mycket betalade jag inte. Det blir massvis med extra utgifter med allt som göras, men det är skönt när allt är klart!
Lycka till med allt!
 
Vad brukar de laga för mat? funkar det att äta eller är det mycket som är konstigt och verkligen inte gott? och vad gör du då? 
Kan man inte få se lite bilder på hur deras hus ser ut, hur du bor :)
Det varierar väldigt mycket. Det är allt från egna hamburgare till kyckling med ris till macn'cheese. Ska jag vara ärlig så saknar jag den svenska maten väldigt mycket. Det är inte det att de inte lagar god mat, men det känns ändå som allt man äter är onyttigt, även fast det anses som nyttigt, om du förstår haha. Jag ber mina värdföräldrar köpa sallad och sådant som jag hellre äter. Vilket gör att jag enkelt kan byta ut något av det som serveras. Mina värdföräldrar bryr sig inte om det alls, vilket är rätt skönt. Sedan vet jag att de kunde varit 100 gånger värre, då många värdfamiljer bara äter skit hela dagarna. 
 
Jag vill inte visa för mycket i respekt till värdfamiljen, men kan visa lite av området jag bor i!
 
Hej beckssss lägg upp lite träningsmotivation någon gång!!
Haha, det kommer jag lovar ;) 
 
Heej, jätte fin blogg :)) 
Ska snart gå in i matchningsprocessen, men har du några tips vad man ska fråga/bete sig under första skype samtalet? 
(Börjar bli lite nervös inför det)
Tack så mycket! 
Hmm, jag kommer ihåg att jag var såå nervös med! Så det är helt naturligt. Det jag tycker man ska göra är att förbereda så mycket som möjligt innan samtalet. Gå igenom frågorna du har en extra gång och prata lite engelska med dig själv så du kommer in i det lite. Sedan är det bara att vara glad och dig själv, man ska alltid komma ihåg att det första intrycket man får är viktigast!
 
Hoppas att jag själv ska komma iväg som au pair till sommaren :) så min fråga är man måste ju läsa ett visst antal credits hur vet man vad man ska läsa? Verkar finns hur mycket som helst! ! 
Tack för en väldigt inspirerande blogg :)))
Så roligt! 
Ja man måste läsa minst 6 credits på det visumet (J1) man åker på. Det som är så gött är att du kan läsa precis vad du vill. Det finns allt att välja mellan så det är bara läsa det man vill. Kom ihåg att kurserna kan läsas i både credits och hours, så vill du läsa kurser av båda måste du prata med din LCC innan om det. Det är inte alltid det går att mixa credits och hours!
Tack så mycket! :)
 
Jag har några frågor :) 
* Hur kom du på att du ville bli au pair? 
*Är det svårt att veta vad man ska göra med barnen, typ gå till lekparken, vara hemma osv? 
*En fråga som inte hör till au pair livet men är nyfiken vart din svarta handväska är från? Jätte snygg :)
1. Jag har alltid haft drömmen att åka till USA efter studenten. Jag var dock inte helt säker då det stod mellan detta eller jobba med hästar. Men jag skickade in ansökan iallafall och kom in i matchningsprocessen. Det var nog först när jag blev matchad med den här familjen, som jag verkligen kände att "detta vill jag göra!"
2. Jag tycker inte det. Mina värdbarn går ju skolan mestadels av dagen så vi hinner ju inte med supermycket aktiviteter. Men det gäller bara att vara kreativ och anpassa sig efter vad barnen gillar.
3. Tackar :) jag köpte den i Spanien för ett år sedan, så kommer inte ihåg tyvärr.
 
Lite OT kanske, men undrar eftersom jag är i samma sits själv. Läste i ditt första inlägg och såg att du har en häst, Camomille. Hur gjorde med hästen när du åkte till USA? :) 

Vet du var & vilka kurser du vill läsa för att få ihop dina credits? :) 

Har du några speciella regler du måste följa hos din värdfamilj? :)
Hela min familj rider och tävlar, så vi har fler hästar än Camomille. Vilket gör det ganska enkelt för mig, då mamma rider henne varje dag och tävlar henne på helgerna. Hade jag inte haft den möjligheten (vilket de flesta inte har), hade jag inte ens funderat på att åka. Jag är lyckligt lottad som lever i en hästfamilj där hemma. :)
Jag ska läsa en weekendkurs downtown i januari som är 3 credits. Sedan blir det nog en journalism kurs på Wilbur Wright college som också är 3 credits.
Det beror på vad du tänker på. Jag har curfew sön- tors vilket betyder att jag måste vara hemma 8 timmar innan jag börjar jobba. Jag betalar min egna bensin också.
 
är det svårt att få kontakt med amerikaner? 
Jag ska åka som au pair men jag vill helst inte fastna med bara au pair vänner. Så klart att man vill ha vänner som också jobbar som au pair, men jag vill verkligen uppleva USA och ha amerikanska vänner! Har du några och hur tror du man kan skaffa sig dem? haha! Tack för en bra blogg!
Nej det är det inte. Amerikanerna är väldigt openminded vilket är skönt. Dock blir det väldigt mycket att man hänger med au pairerna då alla är i samma sits. Vill du skaffa amerikanska kompisar tror jag man ska hänga ute mycket. På fik/klubbar/resturanger exempelvis. Jag har träffat några genom att bara vara inne i affärer, vara blond och svensk är rätt bra med haha! Tack så mycket!
 
 
Dålig fråga kanske men är lite nyfiken på hur det går till när ni får dricka trots att det är 21 i USA? Är de inte så stränga på det? :) läser lite olika bloggar men funderar alltid på det när de varit ute osv :D
Det var flera som undrade om detta. På collegefester är det ingen som bryr sig, och vill man ha tag på alkohol är det oftast inte så svårt. På resturanger är det inte så svårt. Jag har aldrig varit ute på en klubb här i Chicago, så vet inte hur stränga med det. Men vet att i New York bryr de sig knappt alls om vilken ålder man är och i Boston är de stenhårda med ID. 
 

Kommentarer
Jenny - blivande au pair säger:

ang min hästfråga;
Skönt att du har den möjligheten! Jag har också hästarna hemma, men mamma vågar inte rida min häst eftersom han kan vara ganska busig ibland, haha. Så tanken är att skaffa en medryttare/ halvfodervärd till honom, men att han fortfarande står kvar hemma så mamma kan ha hand om honom :) men sälja hade jag nog aldrig kunnat göra..

2013-10-24 | 11:19:56
Bloggadress: http://aupairjenny.blogg.se
Olivia säger:

Shit vad häftigt det låter med att bo i USA! Blev riktigt sugen själv nu haha

Svar: Ja det är riktigt roligt! :)
Rebecca Andersson

2013-11-06 | 18:13:15
Bloggadress: http://olivialey.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback