THREE QUESTIONS, THREE ANSWERS

Påverkas du på nåt sett av det som händer politiskt i USA just nu? Obamacare och utpressningen? Vad händer med er om USA går i konkurs?
Jag har hört om detta. Jag tycker att republikanerna är galna som ställer till med ett sånt här pass allvarligt problem (Obamacare går ut på att alla i USA ska kunna få sjukvård. Rik som fattig, alla ska ha samma rättigheter) och att de inte vill att alla ska ha det på detta viset visar ju bara vilka de är och vad de står för. Än så länge har jag inte påverkats något utav detta. Kommer det att gå igenom att republikanerna får som de vill och att pengarna som går dit stoppas kommer vi dock stå inför ett större problem, och då har jag inte en aning vad som händer med oss Au Pairer här. Isåfall kommer det troligtvis bli mer ett individuellt problem än för Cultural Care då det är värdfamiljen som betalar lönen och inte organisationen.
Men jag själv kommer att stå på demokratin och Omabas sida i detta. 
 
 
Tycker du att det tar mycket kraft att ta hand om barnen? Asså är du väldigt trött på kvällen? :)
Jag tycker inte att det är så farligt då jag är ledig rätt mycket på dagarna. Ibland kan jag självklart vara trött om barnen är gnälliga och inte lyssnar men oftast är det inte något problem. :)
 
Hej! :) 

Jag vill åka som Au-pair till hösten då jag tar studenten i vår. 
Har några frågor om du skulle vilja svara på dom! 

1. Hur är culture care att åka med? 
2. Hur bra engelska hade du innan du åkte? Var det jobbigt med intervjun innan och under matchningen? 
Hur mycket har den förbättrats? Hur var det när du kom till USA och prata engelska? 

Jag vill jätte gärna åka och jag kan bra engelska, ligger på ett C i skolan (VG), men är rädd att man ska glömma bort ord och skämma bort sig om man säger fel. Engelskan är det som stoppar mig för att söka, då det känns jobbigt att kommunicera på engelska hela tiden iaf till en början. 

Hoppas inte att det blev för virrigt! 
Älskar dig blogg förresten :)
 
Omen gud vad roligt! Det tycker jag verkligen du ska göra :)
 
1. Jag tycker att CC är en bra organisation att åka med. De hjälpte mig med det mesta och är väldigt trevliga. Dock har jag hört att flera har haft problem med dem då man får klara sig rätt mycket själv när man kommer hit osv. Men undrar man något är det jättelätt att höra av sig till dem! De har kontor både i Sverige och Boston här i USA. Jag rekommenderar dem, helt klart!
2. Jag har alltid haft rätt lätt för språk då jag ser det som något roligt. Jag gick ut med ett VG i engelska B och då hade jag kunnat prestera bättre i skolan, men det räcker gott och väl! Jag tyckte att intervjun var förvånadsvärt lätt faktiskt. Det var frågor som: "Hur gör du om du får hemlängtan" och "vad gör du om ett barn börjar gråta".
Under matchningen skypade jag med min värdfamilj vilket jag var väldigt nervös över. Men det släppte så fort man sagt hej till varandra och sedan kom allt rätt så naturligt. Är det något ord man inte kan är det jättelätt att göra sig förstådd genom att förklara vad man menar med andra ord. 
Nu när jag har kommit hit har min engelska förbättras MYCKET. Jag är mycket mer självsäker och det genom att man inte har något val, man måste ju prata engelska. Både i värdfamiljen och med kompisar då alla kommer från olika platser i världen. Folk brukar säga att jag har en väldigt bra engelska och att de älskar min "accent", haha. Det man ska komma ihåg här är att alla här älskar svenskar. 
 
Svenskar är väldigt bra på engelska överlag om man jämför med vissa tyskar och fransmännen som knappt kan göra sig förstådda ibland. 
 
Om du känner att det är engelskan som stoppar dig tycker jag inte att du ska bry dig om det. En av anledningarna man åker hit för är ju att bli mer självsäker på språket och det kan jag lova dig att man blir. Jag glömmer bort ord lite då och då men det är ingen som bryr sig om det. Då brukar jag bara tänka igenom hur jag ska förklara detta på ett annat sätt. Det som är så skönt här är att ingen dömmer en. Alla Au Pairer är i samma sits och familjerna är förstående med allt. 
 
Tack så himla mycket söta du! Hoppas detta hjälpte dig lite iallafall, och tveka inte på att åka! :)
 
 

Kommentarer
Anonym säger:

organisationerna betalar väl ändå inte ut löner varje vecka till auparierna?

Svar: Nej, det var precis det jag skrev om du läser.
Rebecca Andersson

2013-10-04 | 14:37:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback