Q/A

Hejhej! Jag har följt din blogg i lite mer än ett år nu och är väldigt intresserad av ett aupair liv! Jag tar studenten i juni och vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Har därför lite frågor till dig om du har lust att svara!
Vilken organisation åkte du med och hur mycket kostade det att åka?
Får man önska delstat att hamna? '
Binder man sig på minst ett år?
Och sen har jag lite frågor som, hur länge innan får du veta när du ska jobba? Kan de komma och säga "du måste jobba imorgon" vilket gör att du måste avboka dina planer?
Tjänar du några pengar på att vara aupair ellee är det plus/minus noll? Att själva grejen är att du får gratis mat och boende för att passa barnen? Annars, hur mycket ungefär är det man tjänar? (Om du vill säga det) Är det ett avtal mellan dig och familjen? Om det är så att du får pengar, räknar du då varje månad hur mycket du arbetar och säger det till dom? Berätta gärna något mer om du kommer på något som du undrade innan du for iväg, för nu kommer jag inte på något mer väsentligt att fråga....
 
Hejsan!! 
Vad roligt och höra. :)
Jag åkte med Cultural Care och det kostade 12 000 kronor med försäkring och själva anmälningsavgiften. Sedan tillkommer det uppgifter så som hälsoundersökning, resa till ambassaden, internationellt körkort osv. Så i slutändan blir det kanske runt 15-16 000 kr. 
Nej man får inte önska delstat och ska jag vara ärlig tycker jag att det är kanon. Såklart vill de flesta till NYC eller Cali men med den inställningen kan det bli svårt att hitta en bra familj. Ha istället inställningen att så länge familjen är bra spelar det ingen roll vart man hamnar. 
Ja man binder sig till ett år. Avbryter man året får man betala flygbiljetten hem själv. Vill man stanna efter ett år kan man välja om man sedan vill förlänga 6, 9 eller 12 månader. Vill man kan man då byta familj och då får man önska vilken delstat man vill vara i, det är dock inte säkert att man hamnar där.
Jag har för det mesta samma schema varje vecka vilket jag tycker är superskönt då jag älskar rutiner. Men ibland kan mina värdföräldrar ändra schemat dagen innan och vilja att jag exempelvis ska jobba kvällen efter. Det tycker jag inte är något problem heller då det är viktigt att kunna vara flexibel som Au Pair. 
Man får 200 dollar i veckan och det har man som "fickpengar". Oavsett om man jobbar 25 timmar eller 45 (som är max man får jobba i veckan) tjänar alla Au Pairer lika mycket. Man ska också få ett eget rum och mat. Det står i kontraktet. Jag försöker lägga undan 100 dollar varje vecka och spara till saker istället för att shoppa upp allting direkt. Ibland blir det över och ibland inte. 
 
Jag tycker att åka som Au Pair är det bästa jag har gjort. Jag har lärt mig så mycket om mig själv och lärt känna så mycket nya människor. Jag kommer ihåg att jag sa till mig själv att nu gör jag det här. Det finns ingenting att tveka på. Allting kommer att falla på plats när man väl är igång. :)
Lycka till med allt och hoppas detta hjälpte dig lite! Kram 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback