HOLOCAUST MUSEUM




Några bilder från museumet igår. Och alltså ja, vad ska man säga? Att man kan känna så mycket av att gå på ett museum och få ta del av andra världskriget. Det var mycket filmer från överlevande, då de berättar om sin tid i koncentrationslägrena. Man fick gå in i en liten tågvagn som tog judarna till Aushwish, där 90-100 personer var instängda i flera dagar. Man fick läsa om hur Hitler in i minsta detalj planerade allt i flera år innan kriget. 
Som ni ser på en av bilderna är det ett citat av USAs dåvarande president Roosewelt, då han säger "jag skulle aldrig kunna tro att något sådant här skulle kunna hända på 20-talet". 
Och det som skrämde mig mest när vi åkte där ifrån, är att kriget var över för 70 år sedan, och ändå känns det inte som vi har lärt oss någonting. Att vi idag, 2015, har ett parti i vår regering som står för vissa av dessa ideologier får mig att får illa. För precis som Roosevelt sa då, känner jag nu. Detta kan ju inte hända på 2000-talet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback